مشخصات فنی تیگو 7

تاریخ انتشار: 96-11-09 15:11:35 دوشنبه
نمایش: 607
(1 رای)

خودرو

نام خودرو تیگو 7
کشور سازنده
چین
سال (طراحی) 2017

مشخصات فنی

موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1498سی سی
حداکثر قدرت 147 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 210 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه
جعبه دنده 6 سرعته دو کلاچه
شتاب 0 تا 100 10.9 ثانیه
حداکثر سرعت 185 کیلومتر در ساعت
وزن 1440 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4432 طول - 1837 عرض - 1670 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2650 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر - لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر - لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 57 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 5
میزان تولید CO2 - گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت

تجهیزات و امکانات

ترمز و پایداری ABS – EBD – TCS – HHC – DTC – EBA – ASR
کیسه هوا کیسه هوا برای سرنشینان جلو – کیسه هوای جانبی – کیسه هوای پرده ای – مجموعاً 6 کیسه هوا
سیستم صوتی صفحه نمایش 9 اینچی – ورودی USB – بلوتوث – 6 بلندگو
دیگر تجهیزات رینگ 18 اینچی – سقف پانوراما – دوربین 360 درجه – دوربین عقبت و جلو به صورت دینامیک – سنسور پارک در جلو و عقب – کروز کنترل – سیستم رانندگی ECO – سنسور نور – فرمان برقی – کنترل سیستم باد لاستیک ها TPMS – گرمکن صندلی های جلو – سیستم ورود بدون کلید – تهویه مطبوع دوگانه

طراحی ظاهری و بدنه

شاید در ظاهر و تصاویر منتشرشده از تیگو 7، این خودرو کوچک‌تر از تیگو ۵ به نظر رسد، اما چنین نیست و حالا این مدل، پرچم‌دار برند چری و خصوصا کلاس کراس‌اورهای این شرکت محسوب می‌شود. چری سرمایه‌گذاری سنگینی روی طراحی و تولید این خودرو داشته است و تلاش می‌کند تا به عنوان گروهی مستقل از دیگر خودروسازان دنیا، فعالیت کند.

در نمای روبه‌رو، حالت اسپرت و جوان‌پسند تیگو 7، بیننده را جذب خود می‌کند. چراغ‌های مثلثی، حس آیرودینامیک جالبی دارند، درحالی‌که تهاجمی و مدرن جلوه می‌کنند. جلو پنجره همراه با لوگوی کوچک چری در وسط، جایگاه مناسبی دارد، ضمن اینکه استفاده از یک نوار کروم، به‌خوبی یکنواختی جلوپنجره را کاهش داده است و محدوده‌ی زیر چراغ‌ها را به هم متصل می‌کند تا نمای روبه‌رو، به دو بخش بالا و پایین تقسیم شود. علاوه بر این، خطوط مورب و متقارن جلوپنجره، چشم را به سمت لوگوی چری می‌برد. سپر تیگو 7، کمی شلوغ و دارای قطعات مختلف است که شامل جایگاه لوزی‌شکل مه‌شکن‌ها، دو مجرای عبور هوا در وسط و ادوات فلزی نقره‌ای رنگ در قسمت پایین است. بهره‌گیری از چنین شیوه‌ی مدرنی در سبک طراحی، نشانه‌ی پیشرفت چری در صنعت خودروسازی جهان محسوب می‌شود، هرچند که پختگی برندهای ژاپنی را در اختیار ندارد، قابل قبول و مورد پسند عامه‌ی مردم خواهد بود.

فضای داخلی و کابین

به محض ورود به تیگو 7، با نکات مثبت و منفی جالب آن آشنا می‌شوید. بخش مثبت و جذاب این خودرو، شامل صندلی‌های لوکس و خوش‌فرم، خصوصا برای سرنشینان جلو می‌شود که به‌ندرت در یک کراس‌اور چینی دیده‌ایم، اما داشبورد پلاستیکی و کاملا ساده‌ی آن، چیزی فراتر از یک خودروی معمولی با نمایشگر میانی به نظر نمی‌رسد.

طراحی داخل در، بسیار خوب است و جایگاه مناسبی برای آرنج دارد. فرمان تیگو 7 به تبعیت از داشبورد آن، از پلاستیک خشک ساخته شده است، ولی در بخش‌های پیرامون که با دست راننده ارتباط دارد، با چرم مصنوعی ارائه می‌شود. استفاده از قطعه‌ای فلزی و براق در فرمان تیگو 7، جلوه‌ای لوکس در مقابل راننده می‌گذارد که همراه پنل دیجیتال پشت فرمان، مدرن‌تر و جذاب‌تر از دیگر خودروهای چینی است. نمایشگر ۴.۸ اینچ TFT، میان عقربه‌های سرعت و دور موتور دیده می‌شود که تفاوت کابین تیگو 7 با دیگر کراس‌اورهای هم‌وطن خود را افزایش می‌دهد. دکمه‌های روی فرمان، برای کنترل کروز کنترل، فرمان‌دهی به پخش صوت و تعدادی از ادوات فنی خودرو کاربرد خواهند داشت.

نمایشگر اصلی با سایز ۹ اینچی ارائه می‌شود که مشخص نیست در نسخه‌های ورودی به ایران هم وجود دارد یا با نمونه‌ای کوچک‌تر جایگزین خواهد شد. این نمایشگر برای پخش سرگرمی‌های چندرسانه‌ای، کنترل سیستم تهویه‌ی مطبوع، پخش تصویر دوربین عقب و بعضی تجهیزات فنی تیگو 7 کاربرد خواهد داشت. دو درگاه USB برای شارژ و ارتباط تیگو 7 با تلفن‌های همراه در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه امکان اتصال از طریق بلوتوث و مکالمه‌ی تلفنی هم برای سرنشینان وجود دارد.

سانروف تیگو 7، با حالت پانورامیک ارائه می‌شود و حدود ۱ متر طول دارد، هرچند که باز هم نمی‌توان درباره‌ی نسخه‌ی ورودی به ایران و حضور چنین تجهیزاتی در آن، پیش‌داوری کرد. از نکات مثبت این خودرو، باید به فضای مناسب آن برای سرنشینان عقب اشاره کرد که با فاصله‌ی ۷۲ تا ۹۷ سانتیمتر بین صندلی عقب و ردیف جلو (بسته به جایگاه صندلی‌های جلو) برای افراد بلندقد هم رضایت‌بخش خواهد بود. صندوق بار تیگو 7 با حجم خالص ۴۱۴ لیتر ارائه می‌شود که در صورت جمع‌ کردن صندلی‌های ردیف دوم، به ۱۱۰۰ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.

پیشرانه و قوای فنی

سه نسخه‌ از تیگو 7 در بازار چین وجود دارند که شامل مدل ۲ لیتری تنفس طبیعی و دو نمونه‌ی ۱.۵ لیتری توربوشارژ است. هرچند قرار نیست چری از پیشرانه‌های ۲ لیتری، برای محصولات وارداتی خود به ایران استفاده کند؛ در ادامه‌ی مطلب به بررسی هر سه مدل می‌پردازیم.

ضعیف‌ترین نسخه‌ی تیگو 7 که اتفاقا برای ورود به ایران هم انتخاب نشده، دارای پیشرانه‌ی ۲ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۲۰ اسب بخار است که در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه، حاصل می‌شود. بالاترین گشتاور این مدل، ۱۸۰ نیوتن‌متر خواهد بود که از دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه، در اختیار راننده است. زمان دقیق رسیدن این خودرو از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت مشخص نیست، اما با توجه به وزن خالص ۱۴۳۲ کیلوگرم، می‌توان زمانی بین ۱۱ تا ۱۳ ثانیه برای آن پیش‌بینی کرد. نهایت سرعت تیگو 7 با پیشرانه‌ی ۲ لیتر، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است که با میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، ارائه می‌شود. جعبه‌دنده‌ی ۷ سرعته‌ی خودکار از نوع CVT، پیش‌فرض این خودرو در چین است، اما ممکن است با نمونه‌ی ۶ سرعته‌ی خودکار و دوکلاچه‌ی ساخت ایسین ژاپن هم عرضه شود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، نمونه‌ی ۱.۵ لیتری توربوشارژ از تیگو 7، در دو مدل عرضه می‌شود. نمونه‌ی ارزان‌تر که اتفاقا به دلیل استفاده از جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی، ارزان‌تر از نسخه‌ی ۲ لیتری است، با کد SQRE4T15 شناخته می‌شود. قدرت این خودرو ۱۵۰ اسب بخار و نهایت گشتاور آن ۲۰۵ نیوتن‌متر است که از دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. نهایت سرعت این نمونه، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و میانگین مصرف سوخت ۶.۷ لیتر، برای آن اعلام شده است.

گران‌ترین مدل چری تیگو 7، از پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند، اما قدرت بیشتری نسبت به نمونه‌ی دنده دستی دارد. این خودرو با کد SQRE4T15B، حدود ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد که از دور موتور ۱۷۵۰ دور بر دقیقه، در اختیار خواهد بود. با توجه به گشتاور بالاتر در دور موتور پائین، می‌توان پیش‌بینی کرد که این نسخه از تیگو 7، در زمانی کمتر از ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، درحالی‌که نهایت سرعت آن، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت با میانگین مصرف سوخت، ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.

تمامی نسخه‌های تیگو 7، فارغ از نوع پیشرانه، صرفا به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند و نسخه‌ی دو دیفرانسیل، برای هیچ‌کدام از آن‌ها، قابل سفارش نیست. این خودروها درچهار سطح از آپشن‌های پایه، الایت، دلوکس و پریم عرضه می‌شوند که قیمت بازار چین آن‌ها، از طریق جدول زیر قابل مشاهده و بررسی است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

تیگو 7، هرچند از نظر قدرت پیشرانه حرف زیادی برای گفتن ندارد، با آپشن‌های نسبتا کاملی در بازار چین ارائه می‌شود که در مدل‌های مختلف پایه، الایت، دلوکس و پریم دیده می‌شوند. از امکانات استاندارد این خودرو می‌توان به چراغ‌های اصلی اشاره کرد که ترکیبی از نوار LED برای روشنایی روز و لامپ‌های پرقدرت زنون هستند. این موضوع باعث می‌شود، هم در نمای روبه‌رو و هم قسمت عقب، جلوه‌ی خودرو به هنگام شب افزایش یابد.

از دیدگاه فنی، شاسی و فنربندی اسپرت که در قسمت عقب از نوع مولتی لینک است، در همه‌ی مدل‌ها وجود دارد. از سویی دیگر، جعبه‌دنده‌ی دستی ساخت ایسن ژاپن یا نوع دوکلاچه‌ی خشک در نسخه‌ی اتوماتیک، آپشن‌های ارزشمندی برای تیگو 7 هستند.

از آپشن‌های رفاهی این خودرو، می‌توان به فناوری دید پرنده یا دوربین ۳۶۰ درجه اشاره کرد که به هنگام حرکت یا پارک خودرو در مسیرهای سخت، مفید خواهد بود. چری ادعا می‌کند با استفاده از ۸ سنسور مختلف که در پیرامون تیگو 7 قرار گرفته‌اند، فاصله‌ی مجاز خودرو با اجسام، از هر جهت اندازه‌گیری می‌شود و با اعلام هشدار به راننده، از حوادث گوناگون جلوگیری خواهد شد. چراغ‌های مه‌شکن، در مدل‌های با آپشن بالا؛ قابلیت چرخش دارند و می‌توانند در صورت گردش خودرو، سمت داخل پیچ را روشن کنند.

سقف پانورامیک، سیستم استارت بدون کلید، گرم‌کن و جمع‌کننده‌ی الکتریکی آینه بغل، تقریبا در همه‌ی نسخه‌های تیگو 7 موجود خواهند بود. سنسور باران، بالابر الکتریکی در صندوق عقب، مودهای رانندگی اقتصادی و اسپرت، بازتاب لوگوی تیگو روی سطح زمین به هنگام ورود و خروج سرنشینان (Door Welcome Lights)، صندلی‌های تمام چرم و نواردوزی چرم روی داشبورد، در نسخه‌های فول‌آپشن قابل استفاده هستند.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

همانند چری تیگو 5، مدل تیگو 7 هم به دلایل مختلف، از جمله نداشتن استانداردهای اتحادیه‌ی اروپا، در کشورهای جهان اول حضور ندارد. به همین دلیل مؤسسات معتبر آزمایش ایمنی، مثل بنیاد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) و سازمان بیمه‌‌ی خودروهای آمریکا (IIHS)، تست تصادفی از تیگو 7 نگرفته‌اند. با این اوصاف، تنها می‌توان به C-NCAP اکتفا کرد که مؤسسه‌ای مشابه Euro NCAP در چین است. چری ادعا می‌کند بنیاد ایمنی خودروی چین (C-NCAP) به مدل تیگو 7، پنج ستاره‌ی ایمنی داده است.

هرچند که فیلم مربوط به تست تصادف تیگو 7، در دسترس نیست و حتی در سایت C-NCAP هم نمی‌توان اطلاعات دقیقی از نتیجه‌ی آزمایشات تیگو 7 به دست آورد، آپشن‌های ایمنی این خودرو جالب توجه هستند. ۶ کیسه‌ی هوا در تیگو 7 وجود دارد که شامل ۴ مورد برای صندلی‌های جلو و ۲ کیسه‌ی هوای پرده‌ای می‌شود. در طراحی بدنه‌ی این خودرو، ۶ قطعه‌ی فولادی در نقاط حساس درها و ستون وسط در نظر گرفته شده است که استقامت در شرایط سخت را ۶۰ درصد افزایش می‌شود.

ترمزهای تیگو 7، ساخت بوش آلمان هستند و در همه‌ی نسخه‌ها، از سیستم‌های ABS, EBD و TCS پشتیبانی می‌کنند تا لغزش و حفظ تعدل خودرو در شرایط مختلف، مدیریت شود. چری ادعا می‌کند به لطف استفاده از این سیستم ترمز، تیگو 7 در مسافتی کمتر از ۴۰ متر، از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به سکون کامل می‌رسد که نشان‌دهنده‌ی قدرت ترمزگیری بسیار خوب، برای خودرویی با وزن تقریبی ۱.۵ تن است. این خودرو همچنین از سنسور کنترل فشار باد لاستیک‌ها و سامانه‌ی نگهدارنده‌ی خودرو در شیب جاده (HHC) استفاده می‌کند.

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*