برند سیتروئن در بازار ایران، با خودروی ژیان شناخته میشود که به غرش خاص پیشرانهی ۲ سیلندر خود، مشهور بود؛ البته نام فرانسوی این محصول، دیان (Dyane) هم در نامگذاری ژیان بیتأثیر نبوده است. این خودرو، در زمان خود یکی از پرفروشترین خودروهای دنیا بود و حدود ۱.۵ میلیون دستگاه طی ۱۷ سال تولید از ۱۹۶۷، تولید شد. از دیدگاه تاریخچهی سیتروئن، خودروهای C۲ و C3، جانشینان مدرن ژیان محسوب میشوند که از سال ۲۰۰۲ عرضه شدند. با توقف تولید C2، مدل C3، کوچکترین هاچبک و محصول تولیدی سیتروئن است که بهعنوان پرفروشترین و سودآورترین خودروی این برند همشناخته میشود.
نسل اول C3، با شاسی و مشخصات فنی مشترک با پژو ۲۰۶ در سال ۲۰۰۲ معرفی شد. این خودرو با نسل دوم، بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ محبوبیت زیادی در اروپا داشت و تولید بیش از ۳۵۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۲ را تجربه کرد. با معرفی C3 نسل سوم، بر اساس طرح مفهومی سیتروئن پیکاسو در سال ۲۰۱۶، این خودرو طراحی خلاقانه و کاملا مستقل از دیگر خودروسازان دنیا را در پیش گرفت. مدل C3، امروزه در دو تیپ اصلی و ایرکراس تولید میشود که در نسخهی دوم، فنرهای بلندتر و حالت کراساور مانند بیشتری دارد. در روز اول نمایشگاه خودروی تهران ۱۳۹۶، خودروی C3 جدید برای مشترک با سایپا رونمایی شد. این احتمال وجود دارد که مدل ایرکراس هم در صورت استقبال مردم از نمونهی استاندارد، وارد خط تولید سایپا کاشان شود؛ درحالیکه امروزه تمامی مدلهای C3 در کشور اسلواکی تولید میشوند.
نسل جدید سیتروئن C3 که برای تولید در ایران آماده میشود، یکی از جدیدترین محصولات سیتروئن است. فرم بدنهی این خودرو، کاملا مدرن و خلاقانه به نظر میرسد؛ ضمن اینکه با هدف عرضهی یک محصول با کاربری چندگانه، طراحی شده است. این موضوع، C3 را از نظر سایز بدنه و ادوات بهکاررفته در نمای بیرونی، متفاوت از دیگر محصولات مشابه بازار جهانی و کاملا چشمگیر نشان میدهد. بدون اغراق، شبیه به خودروهای مفهومی از برندهای معتبر؛ C3 بسیار آیندهنگر و فضایی به نظر میرسد.
تصویر از نمای پشت خودرو
تصویر ار نمای کناری خودرو
امکانات و تجهیزات ایمنی C3
امکانات و تجهیزات راحتی در خودرو
امکانات و تجهیزات ارتباطی
منبع : citroen.com